Opłaty zależne:
Eksploatacja
Koszty obsługi eksploatacyjnej obejmują m.in. wydatki na:
– podatek od nieruchomości i opłata za wieczyste użytkowanie (płacone od części wspólnych i lokali niewyodrębnionych),
– utrzymanie czystości i porządku w otoczeniu budynków,
– usuwanie awarii i konserwacje,
– konserwacja terenów zielonych,
– przeglądy techniczne budynków pięcioletnie i roczne (instalacje elektryczne, gazowe, odgromowe, wentylacyjne, spalinowe, przeciwpożarowe),
– czyszczenie kominów i przewodów wentylacyjnych,
– amortyzację środków trwałych,
– koszty konserwacji : materiały do konserwacji (narzędzia, środki chemiczne, (…), sól, piasek, koszty transportu, remont samochodów,
– energię elektryczną zużywaną do oświetlenia nieruchomości,
– ubezpieczenia majątkowe zasobów mieszkaniowych (od ognia i innych zdarzeń losowych) oraz od odpowiedzialności cywilnej z tytułu zarządzania nieruchomościami,
– wynagrodzenie pracowników (płace, narzuty na płacę [ZUS]), odpis na ZFŚS),
– wynagrodzenie Rady Nadzorczej,
– szkolenia, delegacje, ryczałty samochodowe, prasa (Informacje i komunikaty, biuletyn kadrowy, biuletyn VAT, księgowy – GOFIN),
– koszty utrzymania pomieszczeń biurowych, zaplecza konserwacyjno-remontowego,
– obsługę bankową (prowizja za prowadzenie konta bankowego),
– opłaty pocztowe, telefoniczne, sądowe, skarbowe,
– materiały biurowe, druki,
– obsługa prawna,
– usługi informatyczneJak księgowane są koszty obsługi eksploatacyjnej?
Ponoszone przez Spółdzielnię koszty obsługi eksploatacyjnej są ewidencjonowane odrębnie dla poszczególnych nieruchomości (jedno i wielobudynkowych).
Fundusz remontowy
Istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu użyteczności, natomiast konserwację stanowią działania mające na celu utrzymanie rzeczy w stanie sprawności technicznej i niedopuszczenie do ich awarii.Jak finansowane są remonty w Spółdzielni?
Zgodnie § 146 ust. 1 statutu Spółdzielni, finansowanie remontów jest realizowane zbiorczo w skali funduszu remontowego zasobów mieszkaniowych według planów gospodarczo-finansowych uchwalanych przez Radę Nadzorczą.Jak są księgowane opłaty z tytułu funduszu remontowego?
Spółdzielnia, zgodnie z art. 41 pkt.2) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 146 ust. 2 statutu Spółdzielni, prowadzi wyodrębnioną dla każdej nieruchomości ewidencję i rozliczenie wszystkich wpływów i wydatków funduszu remontowego.Kto określa wysokość odpisu na fundusz remontowy?
Odpisy na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych określa Rada Nadzorcza Spółdzielni.Gdzie można sprawdzić jakie remonty i gdzie były, będą robione w Spółdzielni?
Zawsze tego typu informacje można uzyskać w siedzibie Spółdzielni lub w Administracji Spółdzielni. Ponadto na stronie internetowej Spółdzielni w zakładce Sprawozdania i plany są umieszczone w formie tabelarycznej plany na dany rok i wykorzystanie planu za rok ubiegły.
Opłaty niezależne:
Ciepło
Skąd pochodzi ciepło dostarczane do budynków?
Ciepło na potrzeby ogrzewania mieszkań i podgrzania centralnej ciepłej wody dostarczane jest przez:
- w Szamotułach przez przedsiębiorstwo ciepłownicze Kogeneracja Zachód SA, które do produkcji ciepła wykorzystuje paliwo stałe; z wyłączeniem takich budynków jak:
– Nowowiejskiego-Spółdzielcza – kotłownia własna, opalana gazem,
– Chrobrego 38 – własne źródło ogrzewania,
– Ostrorogska 12,14,16 – własne źródło ogrzewania,
– Wojska Polskiego 3 – własne źródło ogrzewania, - w Sierakowie budynki przy ul. Wronieckiej 6 i 7 – kotłownia własna, Dworcowa 38,39,40 – Huta Szkła, opalana gazem,
- w Ostrorogu budynki przy ul. Szamotulskiej 30 i 32 – kotłownia własna, opalana olejem opałowym,
- w Kaźmierzu budynki przy ul. Szamotulskiej 24 i Prusa 6 – ZUK Kaźmierz, opalana gazem,
- w Pólku budynki przy ul. Zielonej i Kwiatowej – kotłownia własna, opalana gazem GEN GAZ;
Czy Spółdzielnia ma wpływ na cenę ciepła?
Spółdzielnia nie uczestniczy w postępowaniu o ustalenie nowych taryf i nie ma możliwości negocjacji cen. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym jest zobowiązana ceny te przyjąć. Nie mniej jednak Rada Nadzorcza i Zarząd wraz ze Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie, w imieniu mieszkańców, występują do licznych organów, instytucji (Ministerstw, URE, biur poselskich,…) z apelem o przedstawienie konkretnych rozwiązań ustawowych, pomocowych uregulowań prawnych, które objęłyby swym zasięgiem gospodarstwa domowe w budynkach wielolokalowych niezależnie od podmiotu produkującego i dostarczającego ciepło do tych budynków oraz rodzaju paliwa zużywanego do produkcji ciepła.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 15.09.2022r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U.2022, poz. 1967, 2127,2185,2236,2243).
Do kogo w ostatnim czasie wystąpiła Spółdzielnia, aby koszty ciepła były niższe?
Zarząd już w lutym 2022r. podjął wiele kroków zmierzających do obniżenia kosztów energii cieplnej i wody dostarczanych do Państwa mieszkań. Z prośbą o interwencję zwracaliśmy się m.in. do: Marszałek Sejmu RP Elżbiety Witek, posła na sejm RP Moniki Wielichowskiej, posła na sejm RP Jakuba Rutnickiego (pisemnie i rozmowy w biurze poselskim), Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W całym 2023 roku Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP w Warszawie na podstawie naszych danych (spółdzielni zrzeszonych, w tym m.in. naszej) wnioskował do Sejmu o zmiany przepisów, w zakresie ciepła systemowego. W październiku 2023r. do Kogeneracji Zachód SA zwróciliśmy się z wnioskiem o obniżenie taryfy dla ciepła. W ostatnim czasie, tj. w lutym 2024r., zwracaliśmy się o podjęcie działań w tym zakresie do: Kogeneracji Zachód, posła na sejm RP Jakuba Rutnickiego, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Urzędu Regulacji Energetyki Zachodniego Oddziału Terenowego w Poznaniu.
Woda
Gdzie można zapoznać się z zasadami rozliczania wody?
Zasady rozliczania wody (koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków) reguluje aktualnie obowiązujący „Regulamin rozliczania gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania opłat za używanie lokali w Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej w Szamotułach”.
Regulamin jest dostępny na stronie internetowej Spółdzielni w zakładce Statut i regulaminy.
Jaka jest aktualna cena wody i kto ją reguluje?
Stawki za wodę i ścieki ustalają przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. To one decydują o cenie, jaką mieszkańcy zapłacą za wodę. Wody Polskie natomiast pełnią rolę regulatora tych cen. Sprawdzają, czy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne uwzględniło rzeczywiste koszty zaopatrzenia mieszkańców w wodę i odprowadzania ścieków. Dostarczenie wody mieszkańcom to zadanie własne gmin.
Na stronach internetowych przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych zamieszczone są aktualne taryfy.
Poniżej zamieszczamy stosowne linki :
https://zgkszamotuly.pl/asp/aktualna-taryfa,52,,1
http://zuk-kazmierz.pl/taryfa-i-cenniki/
http://wpk-sierakow.pl/informacje/taryfy-woda-i-nieczystosci
Jak jest określana cena wody w okresie rozliczeniowym, jeśli ulegnie zmianie?
Cena wody, jeśli się zmieni w okresie rozliczeniowym, zawsze jest uśredniana, np.
Cena wody wraz z kanalizacją za II półrocze 2023r. (wg taryfy ZGK Szamotuły):
Lipiec 2023r. | 13,68zł/m3 |
Sierpień 2023r. | (13,68 zł/m3 x 7 dni + 16,17 zł/m3 x 21 dni) / 31 dni = 15,61 zł/m3 |
Wrzesień 2023r. | 16,17zł/m3 |
Październik 2023r. | 16,17zł/m3 |
Listopad 2023r. | 16,17zł/m3 |
Grudzień 2023r. | 16,17zł/m3 |
93,97 : 6 m-cy = 15,66 zł/m3 |
Co to jest woda niezbilansowana?
Woda niezbilansowana to nic innego jak różnica pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego na budynku, a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych.
Jakie są przyczyny powstania ubytków?
Do przyczyn tych należy wskazać:
– występowanie minimalnych przecieków w punktach poboru wody (krany, spłuczki) nie rejestrowanych przez wodomierz mieszkaniowy. Wodomierze nie są w stanie wykryć tak małych przepływów, lecz ich suma może być na tyle duża, że spowoduje naliczenie wskazania na wodomierzu głównym. Efekt takiego poboru wody nie będzie widoczny dla mieszkańca, jednak przy jednoczesnym poborze wody przez innych lokatorów, z łatwością wykryje go wodomierz główny naliczając kolejne wskazania,
– występowanie awarii na wewnętrznej informacji wodociągowej i związanej z tym wymianie odcinków instalacji,
– kradzieże wody nie wykryte przez pracowników Spółdzielni,
– występujące zanieczyszczenia w wodzie, które osadzając się na elementach wodomierzy pogarszają ich pracę lub nawet powodują ich zatrzymanie. Są one kolejnym powodem mniejszego naliczania zużycia przez wodomierze mieszkaniowe,
– zachowania lokatorów, np. pobór wody w ilościach poniżej progu rozruchowego wodomierza, czyli momentu kiedy wodomierz zaczyna naliczać zużycie. Może są to małe ilości, jednak w skali budynku nazbierać może się znaczna ilość,
– ale to nie wszystko…
Jakie są inne przyczyny powstania różnic w pomiarze?
Wynikają one z różnicy klasy dokładności wskazań wodomierza głównego i wodomierzy indywidualnych – suma wskazań mierników (tu wodomierzy) nie jest równa wskazaniom miernika wartości łącznej (takie są prawa fizyki i metrologii), samo to zjawisko w przypadku wodomierzy teoretycznie dawać może do ok. 10% różnicy przy ekstremalnych warunkach, gdyż przepisy dopuszczają błędy wodomierzy na poziomie +/- 5 % i w takim wypadku Spółdzielnia nie może kwestionować prawidłowości ich pracy. Na niekorzyść wpływa też to, że przepisy mówią inaczej na temat błędów dopuszczalnych podczas legalizacji wodomierzy (dopuszczenia do użytku), a błędach wodomierza pracującego w instalacji – te są dwa razy wyższe!
Także sposób montażu wodomierzy indywidualnych (poziomy czy piony) ma wpływ na klasę dokładności i próg rozruchu wodomierza oraz sposobu montażu i doboru średnicy wodomierza głównego w dostosowaniu do nominalnego godzinowego poboru wody w nieruchomości. Ilość wody niezbilansowanej tylko z powodu wymienionych powyżej może wynosić od 10% do 12%.
Czy ten problem dotyka tylko naszą Spółdzielnię?
Nie, występuje wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków.
Czy musimy za nią płacić?
Tak, musimy. Obowiązek rozliczania tzw. „wody niezbilansowanej” nałożony został przez obowiązującą ustawę z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. n r 123, poz. 858 tj. z 2006r.) – art. 26 ust. 3 w związku z art. 6 ust. 6 pkt. 3, który też jednoznacznie wskazuje osobę korzystającą z lokalu jako zobowiązaną do pokrywania kosztów tzw. wody niezbilansowanej.
Przykładowy schemat rozliczenia wody:
Śmieci
Zgodnie z obowiązującym prawem odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami spoczywa na gminie.Gdzie uiszczane są opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Koszty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczane są na rzecz Urzędów Miast i Gminy, według zasad oraz na podstawie wysokości opłat uchwalanych przez Rady Miast i Gmin. Spółdzielnia pełni tu jedynie rolę inkasenta.Jak księgowane są opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Koszty opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla lokali mieszkalnych ewidencjonowane są odrębnie dla każdej nieruchomości na podstawie osób zgłoszonych do zamieszkania.
Spółdzielnia jest obowiązana do składania w gminie miesięcznych „Deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy”.
Domofony
Koszty utrzymania domofonów są ewidencjonowane i rozliczane odrębnie dla poszczególnych nieruchomości.
Rozliczenie kosztów utrzymania domofonów na poszczególne lokale podłączone do tej instalacji dokonuje się jednolicie, niezależnie od charakteru lokalu, jego powierzchni czy liczby zameldowanych osób.